InfraLCA
InfraLCA er et fælles LCA-værktøj for danske aktører med hovedfokus på planlægning, drift og anlæg af infrastruktur. InfraLCA sikrer at der på tværs af branchen anvendes en ensartet metode, når der skal sættes tal på infrastrukturprojekters miljø- og klimapåvirkning.
Baggrund
Vejdirektoratet har stået for udviklingen af InfraLCA (efter norsk forbillede). BaneDanmark har siden meldt sig på som partner. I praksis er ejerskabet delt mellem de to. | Vejdirektoratet og BaneDanmark finansierer. BaneDanmark har bidraget til finansieringen siden år 2, og de to står for hhv. vejmodul og banemodul. |
Målgrupper
Primær modtager
Primær aftager
InfraLCA bygger på anerkendte standarder og metoder, som gør at man kan beregne og dokumentere udledninger fra sine projekter på en troværdig måde. Det giver et troværdigt grundlag for optimering og støtter brugeren i at tage beslutninger om at reducere projekters klimapåvirkning. | |
Værktøjet kan anvendes til at vurdere projekter som fx broer, støjskærme, ladeinfrastruktur, rundkørsler, tunneller, cykelstier mv. Vejdirektoratet selv bruger det primært til større projekter, mens nogle kommuner også bruger værktøjet til mindre projekter. | |
Om værktøjet
Kategorier
InfraLCA kan også bruges til at vurdere klimatilpasningsprojekter. Dette sker bl.a. i samarbejde med ForsyningsLCA. |
Værktøjet kan både bruges til at vurdere miljøpåvirkningen af et helt projekt samt til at lave variantanalyser. |
Resultater
Værktøjet følger metodisk ISO 14040 og 14044, der er de overordnede standarder for livscyklusvurderinger (LCA). Derudover følger det EN15804:2019 der specificerer reglerne for byggevarer samt EN17472 der detaljerer LCA metoden for infrastruktur. |
Som følge af implementeringen af den seneste revision af EN15804 standarden, er miljøpåvirkningskategorierne blevet udvidet til at omfatte 13 obligatoriske kategorier. |
Anvendelse, udvikling og vedligehold
Understøttede platforme
Status
Det er Vejdirektoratet og Banedanmark der har rettighederne til værktøjet og står for udviklingen af værktøjet. Vejdirektoratet og Banedanmark tager gerne imod input og foreslag til forbedringer. |
Nordisk Forskning og Udvikling (NordFoU) arbejder sammen med Vejdirektoratet på et projekt hvor fokus er BIM-LCA integration. Det afsluttes 2025 Q2 som et forprojekt på hvordan arbejdet fremadrettet skal gøres. Derudover samarbejder parterne bag InfraLCA med Transportministeriet om at blive enige om en fælles metode for hvordan man laver klimaberegninger. Udkastet til metode og manual har været til kommentering hos parterne Metroselskabet, By&Havn, Sund & Bælt, Banedanmark og Vejdirektoratet. |
Værktøjet opdateres efter behov, typisk oftere end hver halve år. |
Data ind (Import)
Værktøjet tillader at der anvendes produktspecifikke og projektspecifikke EPD'er som primær datakilde. |
Data Ud (Eksport)
Værktøjet kan integreres med andre værktøjer med Infra-LCA extended. |
Der er på nuværende tidspunkt ikke udviklet automatiserede løsninger for dataoverførsler. |
Licenser og rettigheder
Teknologisk modenhed
Sikkerhed og compliance
Brugernes data lagres kun lokalt. |